
 
 

 

 

 

 

 

Easing the Easing the Easing the Easing the Civilian Blockade on Gaza:Civilian Blockade on Gaza:Civilian Blockade on Gaza:Civilian Blockade on Gaza:    

How the Media turned How the Media turned How the Media turned How the Media turned SecuritySecuritySecuritySecurity into Surrender into Surrender into Surrender into Surrender    
 

Questions the Israeli Media did not Ask 
 

 

 

 

 

Research and Writing:  
Shiri Iram and Ofer Vlodavsky 

 
June 2010 

 
 

 

 

 

 

 

 
This report is made possible by the generous support  
of the American people through the United States Agency  
for International Development (USAID). The contents are the 
responsibility of Keshev and do not necessarily reflect the views of 
USAID or the United States Government. 



 

 

 

 

 1 

 

IntroductionIntroductionIntroductionIntroduction    
 

On June 20, 2010, the Israeli Government announced a change in its policy of blockading the 

Gaza Strip and announced the opening of crossings for civilian goods that had been forbidden for 

the past four years.  This radical change in government policy, which came on the heels of the 

Turkish flotilla incident, raises some serious questions about coverage of the blockade policy in 

the main Israeli media outlets.  

 

Analysis of coverage of the government’s decision in four major Israeli newspapers (Yediot 

Aharonot, Ma’ariv, Ha’aretz and Yisrael Hayom) on June 21 and June 22, 2010, the first two 

days after the policy change was announced, brings these questions into sharper relief.  

 

The Prime Minister and his associates claimed that the far-reaching civilian blockade of more 

than a million and a half people, a blockade that lasted for four years, did not achieve any 

positive result for Israel and even harmed Israel’s interests.  Now seems like a fitting time for the 

Israeli media to raise questions about the wisdom and responsibility of the decision makers who 

decided to carry out the blockade.  Now is a proper time for the major media to ask whether the 

Prime Minister is correct in his current estimation.  More importantly, the press should ask, if 

indeed the blockade brought no security benefits why was the decision to ease the blockade only 

made after Israel became entangled in the Turkish flotilla imbroglio?  

 

An examination of coverage during this period reveals that the Israeli media did not deal with 

these questions at length.  Instead, the media outlets preferred to focus on another aspect of the 

government decision:  

 

• The headlines presented the government decision as a victory for the instigators of the 

flotilla and as surrender to international pressure that was brought to bear on Israel.  Such 

coverage conveyed an emotional message against the government decision, focusing on 

the emotional aspect of the flotilla incident. 

   

• Serious discussions of the essence of the decision, justifications for it and arguments 

against it by its opponents, were rare and appeared far from the headlines.  Only deep in 

the texts of articles could readers learn the considerations that motivated the government 

decision.  Only deep in the texts could readers learn that Prime Minister Netanyahu is 

now convinced that the blockade, which was imposed on Gaza for the past four years, was 

actually damaging to Israel. 

 

• Important information that was marginalized in the coverage raised the possibility that 

easing the blockade would have only a limited effect on humanitarian conditions in the 

Gaza Strip.  Relegating such information to marginal places can bias the picture of reality 

that newspapers make available to their readers.  In the event that international criticism 

of Israel resumes concerning the humanitarian situation in Gaza, Israeli newspaper 

readers will have a hard time understanding the context in which such criticism is made.  



 

 

 

 

 2 

 

CCCCoverage after the Decision overage after the Decision overage after the Decision overage after the Decision to Easeto Easeto Easeto Ease the Blockade the Blockade the Blockade the Blockade    
 

Coverage in Coverage in Coverage in Coverage in Ma'arivMa'arivMa'arivMa'ariv     
 

The front page headline in Ma'ariv on June 21 read FLOTILLA EFFECT: ISRAEL EASES GAZA 

BLOCKADE.  The main headlines on page five drew a link between the eased conditions on Gaza 

and the increased international pressure after the flotilla was intercepted:  

THE INTERNATIONAL PRESSURE WORKED; 

SIEGE BROKEN (main headline)     

The sub-headlines pertaining to this item presented material in support of the government 

decision, but did not clarify the motivations behind the decision:  

NETANYAHU—OF ALL PEOPLE—THE PRIME MINISTER WHO DECLARED WAR ON 

HAMAS, WAS THE ONE WHO LIFTED THE SIEGE ON GAZA * THE SIEGE WAS 

IMPOSED AFTER SHALIT'S KIDNAPPING FOUR YEARS AGO * NETANYAHU 

ASSOCIATE: "WE MADE THE RIGHT DECISION" (sub-headline) 

Only deep in the text of the article could readers discern that the decision was also motivated by 

security considerations. Easing the "civilian" blockade, according to the government, would 

make it possible to strengthen the "security" blockade.  Only deep in the article could readers 

learn that sources in the Prime Minister's Office believe that the policy implemented until now 

was decisively mistaken: 

"The meaning of the decision is that there is no civilian blockade of Gaza, but there is 

a security blockade. The security blockade is tightening now because we have taken 

away from Hamas the ability to blame Israel for harming the civilian population and 

because our friends in the world are lining up behind our decision and are giving 

international legitimacy to the continuation of the security blockade of Hamas. We 

made the right decision for Israel, in terms of security and diplomacy."  

A source close to the Prime Minister added, "The new policy, which allows pasta to 

enter the Strip freely, strengthens our ability to appear before the world and obtain 

legitimacy for the security blockade and it also strengthens our moral position in 

demanding that the international community act determinedly to free Gilad Shalit. 

The fact is that the blockade that was imposed until now did not help to gain his 

release." 

The same source added, "The earlier policy, which blocked the entry of coriander, 

made it hard for Israel to carry out the security blockade because even our friends in 

the world criticized this.  The new policy is more correct, more precise, and more in 

line with our real objectives – preventing security threats to Israel's citizens and 

returning Gilad Shalit home". 



 

 

 

 

 3 

  

These weighty explanations, from the Prime Minister and his close associates, which cast doubt 

on the wisdom of the blockade policy that was carried out by Israel's governments over the past 

four years, including Netanyahu's government itself, did not appear in the headlines.  

The newspaper editors preferred to emphasize in the headlines the story of surrender to 

international pressure.  

The next day Ma'ariv continued in a similar vein.  A referral on the front page of the edition 

showed a caricature of Prime Minister Netanyahu squatting beneath a giant weight upon which 

was written "International Pressure".  Beside the caricature a headline declared: A QUESTION OF 

LEADERSHIP—BEN DROR YEMINI, OFER SHELACH AND YEHUDA SHARONI ON NETANYAHU AND 

BARAK'S FAILURE.   In their columns in the opinion section Shelach and Sharoni called on Barak 

and Netanyahu to take responsibility for the failed handling of the flotilla, but they did not at all 

discuss the essence of the blockade policy or the decision to partially ease it.  Yemini argued in 

his column that "the blockade on the Gaza Strip was one of the most justified things that Israel 

has done in its struggle against Palestinian terror" and portrayed the decision to modify it  

as a defeat.   

Coverage of the subject on page eight also presented international pressure as responsible for the 

change in the blockade policy: 

QUARTET MIDDLE EAST REPRESENTATIVE LEADS ISRAELI PROPAGANDA  

(banner headline) 

ISRAEL PRESENTS: SPOKESMAN BLAIR 

ISRAELI POLICY HAS A NEW REPRESENTATIVE IN THE MEDIA: FORMER BRITISH 

PRIME MINISTER TONY BLAIR WHO ENLISTS HIS VAST EXPERIENCE AND 

INTERNATIONAL STANDING TO EXPLAIN THE DECISION TO EASE THE BLOCKADE 

OF GAZA * AND MEDIA WHIZ NETANYAHU? HE CONTINUES TO HIDE BACKSTAGE 

 

In the two days of coverage that were investigated, Ma'ariv refrained from engaging in a critical 

discussion of past and current Israeli governments' policies of blockading Gaza, and the 

newspaper not give prominent space to coverage of the reasons behind the decision to ease the 

blockade.  The newspaper preferred to give emphasis to a story that maintained that the decision 

amounted to surrender to international pressure.  

 

 

 

 



 

 

 

 

 4 

 

Coverage in Coverage in Coverage in Coverage in Yediot AhYediot AhYediot AhYediot Aharonotaronotaronotaronot         

 

On June 21, Yediot Aharonot chose to downplay significantly the change in the blockade policy, 

referring to the decision only on page eight of its edition.  Its coverage of the actual decision to 

ease the blockade was similar to the coverage in Ma'ariv.  The headlines of the article on the 

subject read:  

TWO WEEKS AFTER THE FLOTILLA: NETANYAHU APPROVES EASING  

GAZA BLOCKADE 

BLOCKADE LIGHT (main headline) 

FROM NOW ON EVERYTHING CAN BE BROUGHT INTO THE STRIP EXCEPT 

WEAPONS AND "COMBAT SUPPORTING" MATERIEL * PM'S ASSOCIATES:  

THIS IS THE RIGHT DECISION, WE CONSIDERED IT EVEN BEFORE THE TURKISH 

FLOTILLA * CAMPAIGN TO FREE SHALIT: "THIS SHOWS HOW EASILY WE GIVE IN 

TO PRESSURE" (sub-headline) 

Here too, the motivations behind the government's decision did not make it into the headlines.  

The main headline, BLOCKADE LIGHT, and the response from the Campaign to free Gilad Shalit 

that is quoted in the sub-headline, are critical of the decision and present it as surrendering to 

pressure.  Only deep in the text, the article offers explanations by associates of the Prime Minister 

who reflect on the essence of the decision and on the "stupid" restrictions that underlay the  

earlier policy:  

 […] the Prime Minister's associates added that "the restrictions on coriander and 

pasta were stupid; they didn't return Gilad Shalit and they didn't stop the Qassams. 

This is the right policy that we should have adopted irrespective of the flotilla. 

When you cancel the restrictions on pasta and coriander you can focus on the 

Qassams and gain support from around the world".  

 

On June 22 as well, Yediot Aharonot, continued to emphasize surrender to international pressure 

as the main motivating factor in the decision to change the blockade policy:  

NOAM SHALIT: NETANYAHU SURRENDERED TO INTERNATIONAL PRESSURE 

(banner headline)  

WHAT ABOUT GILAD? 

AFTER THE PRIME MINISTER REMOVES BLOCKADE ON GAZA: GILAD SHALIT'S 

PARENTS REMOVE THEIR GLOVES * HAGGAI HADAS AGAINST THE FAMILY:  

YOUR STRUGGLE PLAYS INTO HAMAS' HANDS 



 

 

 

 

 5 

 

It should be mentioned, however, that beside coverage that framed the decision as an Israeli 

surrender, Yediot Aharonot is the only newspaper that also prominently and significantly 

criticized the sudden change in Netanyahu's position and criticized the decision-making process 

of his government and of previous Israeli governments with respect to their blockade policy.   

A commentary that appeared beside the main headline of the edition, under the headline 

CORIANDER AND GRAVEL, put it this way: 

If the blockade of Gaza was necessary, what suddenly made it unnecessary, if not 

our failed handling of the flotilla and its aftermath?  

Later in the same item, on page 3, an important follow-up question was asked: 

If this is the right thing to do, what didn't we do it a year ago?  Why has this 

blockade lasted three years and why was a failed operation like intercepting the 

flotilla and massive international pressure needed in order to drag Israel to decide 

that it doesn't really need it?  

The broadsheet across pages 2-3 presented criticism of the sudden change in government policy: 

HOW THE GOVERNMENT'S POSITION ON THE BLOCKADE OF THE GAZA STRIP 

FLIP-FLOPPED IN LESS THAN ONE MONTH 

BLOCKADE YES, BLOCKADE NO 

WHAT IS THE PRIME MINISTER'S POSITION ON THE BLOCKADE OF THE GAZA 

STRIP? DEPENDS WHEN YOU ASK * IN EARLY JUNE NETANYAHU SAID THE 

BLOCKADE WAS CRUCIAL * TODAY HE SAYS RESTRICTIONS SHOULD BE EASED  

 

This critique is noteworthy.  Though, as stated above, in the two days of coverage examined here 

the message that Yediot Aharonot's editors emphasized regarding the decision to ease the 

blockade was clear—Netanyahu's decision constituted surrender to international pressure—here 

too there was no true serious discussion of the costs and benefits of the blockade of the Gaza 

Strip and its easing.  

 

 



 

 

 

 

 6 

    
CoCoCoCoverage in verage in verage in verage in Israel HayomIsrael HayomIsrael HayomIsrael Hayom             

A headline on the front page of the June 21 edition of Israel Hayom recounted the decision to 

ease the blockade without explaining the rationale behind it:  

CABINET DECIDES TO EASE GAZA BLOCKADE 

ENTRY OF GOODS AND BUILDING SUPPLIES APPROVED * EUROPEAN OBSERVERS 

WILL BE POSTED AT CROSSINGS * US COMMENDS * PM: WE WILL PREVENT ENTRY 

OF COMBAT MATERIEL (sub-headline) 

The subheading of an article on page 7 conveys a picture that is similar to what was described in 

the headlines in Ma'ariv and Yediot Aharonot.  Netanyahu, it seems, was compelled to make the 

decision:  

GOODS YES, CIVILIANS NO (main headline) 

BLOCKADE EASED: THE GOVERNMENT WILL ALLOW ENTRY OF ALL KINDS OF 

GOODS INTO STRIP, EVEN CONSTRUCTION MATERIALS * ENTRY OF CIVILIANS IS 

STILL FORBIDDEN * NETANYAHU IN CLOSED TALKS: WE HAD NO CHOICE (sub-

headline) 

A lone sentence that appeared in the last paragraph of the article hinted obliquely at the critical 

discussion that was missing from the coverage:  

MK Nahman Shai (Kadima) attacked the decision and said that the blockade 

policy on Gaza was bankrupt: "Now it is clear that the government's decision-

making processes on the eve of the flotilla and afterwards must be swiftly 

investigated". 

 

Though Israel Hayom delivered this sentence to its readers the newspaper hid it deep in the text, 

thus diminishing its importance. As with the other newspapers, in Israel Hayom the truly 

important questions were not asked: What does Netanyahu's current decision suggest about 

earlier decisions that he himself made and about decisions that previous Israeli governments 

made?  

Dan Margalit's column, which was published at the bottom of the page under the headline 

BETWEEN EASING THE BLOCKADE AND PREVENTING THE FLOTILLA, also suggested that the 

blockade that had been imposed on Gaza for the past four years is damaging to Israel: 

In its present scope (the blockade) is a cause of tremendous international harm and 

it is not advancing the release of Gilad Shalit and should therefore be brought back 

to its original scope:  Preventing entry of weapons and terrorism supplies into the 

Strip, without Israeli intervention in the movement of food and other civilian 

goods.  



 

 

 

 

 7 

 

Margalit limited himself to this critique and did not take it one step further.  If indeed, this is the 

situation, why did Netanyahu wait until the flotilla incident had passed to reach this decision?  

Why did previous Israeli governments pursue a policy that was damaging to Israel?   

 

The next day, Dan Margalit's commentary column, published on the front page under the 

headline FOR THE PUBLIC'S TRUST mentioned in a solitary sentence that Netanyahu's decision 

contradicts his government's policy and those of previous Israeli governments. Nevertheless, the 

column conveyed a clear message: The only benefit that resulted from the current decision 

pertains to the international arena.  

After Olmert, Barak, Livni and Netanyahu justified the blockade, with great 

fanfare, its rapid abandonment now will damage the public's trust in its leaders' 

claims.  In the move approved yesterday, Israel gained only one benefit—and that 

is the satisfaction that was expressed in Western capitals. 

The public's trust in the government's position may now be capricious and 

uncertain, which is precisely why the next flotilla—which has set sail from 

Lebanon to Cypress on its way to Gaza—must be blocked. 

Later in the same column, on page 2, Margalit argues that it is too early to judge whether the 

blockade policy as it was conducted to that point was correct, or whether easing the policy would 

be beneficial.  This discussion was presented in a single paragraph, deep in the text of the column 

on page 2. 

The headlines of news reports on the subject also focused on the international pressure on Israel: 

"THE EASING OF RESTRICTIONS WILL CANCEL OUT HAMAS' CLAIMS" 

NETANYAHU EXPLAINED THAT THE CHANGE IN POLICY IN THE STRIP WILL 

IMPROVE ISRAEL'S STANDING IN INTERNATIONAL PUBLIC OPINION * "HAMAS 

AND ITS PATRONS IN IRAN WILL NO LONGER BE ABLE TO CLAIM THERE IS A 

HUMANITARIAN CRISIS IN GAZA" 

In the two days of coverage that were examined, Israel Hayom also refrained from asking the 

truly important question: What does Netanyahu's current decision suggest about previous 

decisions that he himself made and about decisions made by previous Israeli governments?  

Israel Hayom, like the other newspapers that were examined, did not stress in its headlines the 

basic debate for or against the decision to ease the blockade.  The headlines simply told of a 

Prime Minister who makes unavoidable decisions under international pressure.  

 

 



 

 

 

 

 8 

    

Coverage in Coverage in Coverage in Coverage in Ha'aretzHa'aretzHa'aretzHa'aretz          

The main headline in the June 21 edition of Ha'aretz also told of the government decision: 

NETANYAHU ORDERS REMOVAL OF BLOCKADE ON GOODS IN THE GAZA STRIP.  Here too, the 

sub-headline framed the decision as surrender to international pressure, though indirectly: AFTER 

THREE YEARS ISRAEL DECIDES TO ALLOW FREE ENTRY OF GOODS AND BUILDING MATERIALS 

INTO GAZA. SENIOR NETANYAHU OFFICIAL:  "FROM NOW ON THE FOCUS WILL BE ON THE 

QASSAMS AND NOT ON THE CORIANDER THAT ISRAEL DOES NOT LET IN".   

As with headlines in Ma'ariv, Yediot Aharonot and Israel Hayom, the headline of an adjacent 

commentary column framed the decision as the outcome of a struggle between the Israeli 

government and the organizers of the Turkish flotilla—which the flotilla organizers won.  The 

column's opening passage, which was published on the front page, presents the decision as a 

victory for the Prime Minister of Turkey: 

The Prime Minister of Turkey, Recep Tayyip Erdogan, can jot down for himself a 

big "V" checkmark.  The Turkish flotilla to Gaza may not have reached the Strip 

and nine Turks were killed in the attempt, but it did achieve its goal:  It collapsed 

the Israeli siege of "Hamastan". The Cabinet's notice yesterday brought an end to 

the civilian blockade of Gaza, which was imposed three years ago following 

Hamas's takeover of the Strip.   

 

Nevertheless, Ha'aretz did provide space for criticism of the Prime Minister's dawdling in easing 

the restrictions. One difficult question was indeed posed:  If the siege was damaging to Israel, 

why wasn't the decision to ease it made before the Turkish flotilla?  This criticism was not given 

prominence in headlines and was suppressed deep in the text.  It appeared inside a commentary 

column by Aluf Benn on page 2.  This criticism did not refer to the policies of all Israeli 

governments over the past four years, but rather framed the decision as surrender to  

international pressure:  

 […] Netanyahu now needs to explain why he waited until Israel became 

embroiled in the flotilla imbroglio instead of announcing the eased restrictions a 

few weeks ago.  He has an explanation, which he is certain to present to the Terkel 

Committee:  Israel began reviewing the blockade before the Turkish flotilla set 

sail and Netanyahu all along supported the policy that was approved yesterday. 

In the debate that was held before the flotilla, Netanyahu said that the blockade 

regime needs to be changed and that instead of a "white list" of everything that can 

be brought into Gaza – the situation until now – there should be a "black list" of 

what is forbidden.  He estimated that the restrictions on the entry of civilian goods 

and toys are not putting pressure on Hamas and, rather, they are wearing down 

Israel's interests, which include preventing arms smuggling and maintaining moral 



 

 

 

 

 9 

superiority.  Netanyahu then estimated that the blockade is not helping Gilad 

Shalit because it is creating moral asymmetry.  Hamas can justify his lengthy 

captivity without visitation by invoking the crisis caused by the blockade.  Shalit's 

release will depend on other factors.  

But in life it isn't enough to be in the right, or to correctly estimate the situation.  

Timing is no less important.  The political echelon in Israel was in no hurry to 

decide on a change in policy and certainly did not estimate that the action to stop 

the flotilla would end with nine Turks killed.   The debate proceeded slowly, the 

blockade continued as it was – and now it is clear, to the Israeli leadership as well, 

that the Turkish flotilla expedited the decision to change the policy.   

Now, sources in Israel anticipate the coming flotillas and hope that the eased 

restrictions will give Israel diplomatic cover to stop them.  But even if this 

optimistic scenario materializes, the government has lost points and Netanyahu 

again looks like someone who makes decisions only under duress and after he has 

paid a political price.  

 

Ha'aretz continued in a similar vein the next day as well.  A commentary column by Amos Harel, 

published on the front page under the headline RESTRICTIONS EASED FURTHER ON GAZA SIEGE, 

presented the decision as "more than a victory in points for Hamas or the government of Turkey. 

This is a real achievement for what is known as the muqawama (resistance), the radical  

alliance that brings together Iran, Syria, Hamas and Hezbollah, and which has lately also  

annexed Turkey." 

The rest of the commentary was published on page 2 under a different headline that bore a clear 

message: ACHIEVEMENT FOR HAMAS – MORE THAN A VICTORY BY POINTS.  Only a small 

headline at the bottom of the page reported that FORMER PRIME MINISTER OLMERT WANTED TO 

LIFT THE BLOCKADE, BUT BARAK OPPOSED.  It turns out, according to this item, that the debate 

about the benefit of the siege took place long before the flotilla incident and was not necessarily 

tied to calculations of image, victory or loss, or surrender to foreign pressure.  There were those 

who favored its continuation and those who wanted to lift it.  The article itself reported 

laconically on the differences of opinion and barely dealt with the arguments of each side. There 

was almost no real discussion of the rationale behind the siege. Instead, the editors of Ha'aretz 

chose to emphasize the story of surrender to Hamas and to international pressure.   

 

 



 

 

 

 

 10 

Food for Thought in Anticipation of More FlotillasFood for Thought in Anticipation of More FlotillasFood for Thought in Anticipation of More FlotillasFood for Thought in Anticipation of More Flotillas    

Aside from the critiques presented here, one article by Amira Hass in Ha'aretz deserves special 

mention.  It dealt with another important aspect that was missing almost entirely from the 

coverage in the other newspapers. The article, which appeared on page 2 of the June 22 edition, 

examined the effects that the eased restrictions Israeli declared have on civilians' daily live in 

Gaza.  The text of the article refers to the bad state of the economy in the Gaza Strip, not only as 

it relates to the eased restrictions on the entry of goods but also with respect to existing 

limitations on export of goods:  

Skyek [a Palestinian economist] says that an additional question is whether Israel 

intends to allow exports of Palestinian goods from the Gaza Strip: "Even if it 

allows entry of raw materials and a certain amount of manufacturing (such as the 

textile industry which was always highly developed in the Gaza Strip, until it was 

completely shut down three years ago), there is no point in ordering materials if 

manufacturers cannot market their wares as they have in the past (to Israel and the 

West Bank)". In other words, producers may hesitate to buy raw materials if there 

is no guarantee they can market their products outside the Strip.  This is true of the 

furniture industry, the food industry and agriculture.  Attorney Bashy [from Gisha, 

an NGO] says that if the possibility of marketing outside the Strip is not 

guaranteed then producers' earnings will be low, which will also affect their 

willingness to employ workers. Workers' employment and unemployment affects 

purchasing power in the Strip.  "Without an increase in purchasing power in the 

Strip the expansion of the list of permitted items is meaningless because 

merchants won't order additional goods if they know that people can't afford 

them," says Bashy.  

 

The headline of the article – NOT SATISFIED WITH EASED RESTRICTIONS IN GAZA: "KETCHUP 

WON'T BRING CHANGE" – makes the issue seem like a complaint, but the sub-headline 

underscores the subject's importance: 

IN THE STRIP IT IS SAID THAT IT IS NOT CLEAR HOW MUCH THE ENTRY OF GOODS 

WILL CHANGE THE SITUATION SINCE THE CROSSINGS NEED TO BE OPENED FOR 

EXPORTS TOO SO THAT RESIDENTS' PURCHASING POWER CAN BE REHABILITATED 

This important information was left out of the other newspapers.  

In the three other newspapers, in the margins of the coverage, isolated sentences appeared 

reporting that the international community praised the easing of restrictions but at the same time 

also called for further measures because the condition of civilians in Gaza was still difficult.  

However, Israeli readers could not understand the significance of these demands because they did 

not receive information or explanations about the difficulties facing civilians in Gaza.  Since the 

headlines told of Israel's surrender to international pressure and about the lifting of the siege,  



 

 

 

 

 11 

the message conveyed to readers was that after the easing of restrictions the humanitarian 

situation if Gaza should improve significantly.  The explanations that were published in favor of 

easing restrictions explained that now the claims against Israel would be moot and that once the 

humanitarian siege was lifted attention could be directed at the security siege. Given the near 

total absence of information on the humanitarian effects that easing restrictions would have,  

it seems that readers of these newspapers were presented with a partial and incomplete picture  

of reality.   

In the event that international criticism of Israel resumes over humanitarian conditions in Gaza, 

readers of Israeli newspapers will have difficulty understanding where these criticisms are 

coming from and the context in which they are made.   

 

The Questions that Were not AskedThe Questions that Were not AskedThe Questions that Were not AskedThe Questions that Were not Asked    

In a debate before the flotilla Netanyahu said that the "blockade regime" and—in the words of 

one of his associates, "stupid restrictions"—needed to be changed. This fact raises serious 

questions about decisions made by the Netanyahu government and by other Israeli governments 

over the past four years.  But as this report has shown, these questions were rarely asked.  

The state of affairs described in this report raises penetrating questions not only about media 

coverage of the decision ease the blockade of Gaza, but also about coverage of the Gaza flotilla, 

which led to the decision to ease the blockade.  Now that it turns out that the Prime Minister of 

Israel himself had doubts about the benefit of the siege policy—a policy that was one of the main 

reasons for Israel's opposition to the flotilla—it is fitting to ask a few central questions about how 

the Israeli covered the subject:       

• Was there a debate in the media about the siege policy, its costs and benefits?  

• Did media outlets make the public aware of the details of the civilian blockade?  

• How were international criticisms of the Israeli policy covered? – Criticisms to which the 

Prime Minister of Israel now at least partially subscribes. 

• How was the rationale for stopping the flotilla covered?  

• How did the media cover alternatives to the policy that was selected?  

• Was there a critical debate about the decision to stop the flotilla, after the fact?  

Keshev is currently conducting an in-depth study of coverage of the flotilla incident in the printed 

press. Preliminary findings suggest that there were problems in the coverage: The newspapers 

almost completely overlooked many aspects of the siege policy, its features and its consequences.  

The use of force to stop the flotilla was regarded by the media as necessary and little 

consideration was given to possible alternative courses of action. International criticism of Israel 

was framed as evidence of the world's hypocritical stance towards Israel.  

The full report will be published in the coming months. 


