
Volume FOUR  Chapter SIX

Institutional Hearing: 
The Media

■ INTRODUCTION

1 The South African media played a crucial role in helping reflect and mould public

opinion during the years under review.  However, could the media also be said

to have been directly responsible for gross human rights violations? And to

what extent were they responsible for the climate in which gross human rights

violations occurred? 

2 These were the questions asked when the possibility of a special hearing on the

media was first raised. They needed to be considered along with the more obvious

point that, because of the media’s role in providing ‘instant history’, a review of

its performance under apartheid might help the Commission in providing the

“complete picture” of the political conflicts of the time required by the Act.

3 The announcement of the possibility of a media hearing resulted, immediately,

in a major public debate in the media which began to air some key issues. In

addition, submissions were prepared for presentation to the Commission.

4 The central point made in these submissions was the suggestion that the media,

particularly those media that directly supported government policy, had provided

a “cloud of cover” under which gross human rights violations were possible. More

bluntly, the media during apartheid were seen to have “made what happened to

Biko acceptable”. This gave some direction to the proposed hearings, raising

questions such as how and in what circumstances such a “cloud of cover” was

created; what its implications were, especially for the journalists who worked in

the different media, and what lessons could be drawn for the future.

5 Initial discussions quickly and unexpectedly revealed the complexity of existing

divisions within the sector. Some black journalists objected to the Freedom of

Expression Institute (FXI) doing preliminary research for the Commission, because

some of its members had been part of previous management structures. The

dispute was resolved after top-level discussions.

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 165



6 Public presentations of several submissions were made at the Commission’s

offices. These generated more interest in the hearing and stimulated further

submissions. At the same time, special interviews were arranged with some of the

state operatives mentioned in the submissions to discuss their role under apartheid.

7 It was soon clear that, owing to budgetary and time constraints, it would not be

possible to cover all aspects of the media sector. It was agreed that the hearing

would focus on three major themes:

a The broadcast media, primarily the South African Broadcasting Corporation

(SABC), but including the Bophuthatswana Broadcasting Corporation (BOP

TV) as a ‘window’ case, and looking briefly at Radio Freedom.

b The print media, with a special emphasis on the concerns of black journalists,

and an attempt to involve the Afrikaans press.

c The relationship between the media and the state, including testimony from

the media unions, from individual journalists under the theme ‘silencing the

press’, and from state operatives on how they worked the system.

The hearings

8 The media hearings took place on the 15-17 September 1997 at the offices of

the SABC, Johannesburg. The venue was chosen as a strong symbol of state

control of media in the apartheid era. Significantly, the facilities were made

available, free of charge, by the SABC. 

■ LEGAL AND ETHICAL BACKGROUND

9 During the period under review, the South African media operated in a heavily

legislated environment and saw the introduction, between 1950 and 1990, of

more than 100 laws affecting its operations. This legislation ranged from blatant

prohibition of publications to the threat of prosecution for printing or broadcasting

subversive statements. Although it did not eliminate the production of information

and statements of opposition, it severely restricted them.

10 The mainstream newspapers reacted to legal curbs with a policy of appeasement.

They did not defy the laws but, they claim, tried to exploit loopholes and find ways

to beat the system. Print media bosses introduced their own forms of self-discipline

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 166



and self-censorship, without reference to journalists. For instance, no democratically

shaped codes of conduct were developed with working journalists. Instead, largely

through the Newspaper Press Union (NPU), ‘agreements’ were imposed on journalists

in a top-down fashion. This combination of far-reaching legislation, self-censor-

ship and agreements negotiated between the NPU and the state produced an

environment in which the state not only succeeded in manipulating and controlling

information, but also broadly eroded the fundamental freedoms of the press.

11 Internationally, the trend was quite the opposite. The 1954 Declaration of Principles

on the Conduct of Journalists of the International Federation of Journalists (IFJ)

set a specific standard of professional conduct for journalists, opening with the

declaration that “the right of the public to truth is the first duty of the journalist”.

Other principles pertinent to the South African mainstream press were the following:

The journalist shall observe professional secrecy regarding the source of

information obtained in secret [in direct contrast, South African journalists

were subjected to - and did little to defy - the infamous Clause 205] and;

The journalist shall be aware of the dangers of discrimination being furthered

by the media, and shall do the utmost to avoid facilitating such discrimination

based on, among other things, race, sex, sexual orientation, language, religion,

political or other opinions, and national or social origins.

12 It was only later that the IFJ Declaration took concrete hold in the South African

Union of Journalists (SAUJ). However, in reality, while the principles of the IFJ

would have resonated with several embattled print journalists in South Africa, a

huge gap existed between the intent of the declaration and the inaction of the

majority of journalists in the mainstream press.

13 Unlike print, public broadcasting, in the guise of the SABC, was regulated by

the Broadcast Act of 1976. Ironically, the Broadcast Act required the SABC to

“disseminate information” to “all the national communities … unambiguously,

factually, impartially and without distortion”. But it prevented the SABC from

broadcasting anything that would cause, amongst other things, “unrest or panic

… threaten state security ... [or] damage the Republic’s image abroad”.

14 In practice, policy statements from the SABC, which on the surface appeared to

be advocating racial harmony and peace, aimed at ensuring National Party (NP)

control and white privilege. 

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 167



■ THE BROADCAST MEDIA

15 The SABC enjoyed a monopoly within the country and was thus the main focus

of the hearings on the broadcast media. However, the activities of BOP TV and

Radio Freedom were also briefly considered.

The SABC 

A tool of the government

16 Before the hearing, two senior broadcast consultants, Hendrik and Christel Bussiek,

conducted a number of interviews with people who had either worked at the SABC

in the past or were still working there. These interviews confirmed the finding of

monitors who had, over the years, claimed that the SABC was, essentially, a tool

of the government.

17 For example, content analysis by Professor John van Zyl over a period of sixteen

years revealed a distinct bias at the SABC. According to his analysis, news bulletins

maintained and cultivated a mindset amongst white viewers that apartheid was

natural and inevitable. SABC programming, he found, was instrumental in culti-

vating a “war psychosis”, which in turn created an environment in which human

rights abuses could take place.

18 Another witness at the hearing, the former SABC news anchor-man Johan

Pretorius, elaborated on just how deeply he felt the government was involved: 

The minister responsible for SABC had to report to Parliament; the State

President appointed the SABC Board, which in turn appointed the Director

General as Chief Executive Officer. The Board determined policy. For exam-

ple, the SABC supported the view that there could be no negotiation with

leaders or parties who used violence to achieve their political aims, therefore

the SABC would not provide a platform for these people to air their views.

19 Pretorius added that the SABC had distanced itself from the so-called ‘new

order’ media, which were in constant confrontation with the state. The perception

given was that South Africa was the target of a revolutionary onslaught, and that

the SABC had to fight this with all the means at its disposal. 

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 168



20 Former head of SABC documentaries, Don Briscoe, claimed to have provided “a

very balanced output of programmes showing the country’s military preparedness”.

Briscoe appeared to be unable to see that his programmes had promoted the

government’s determination to protect its privileges at all costs, thereby serving

as an incitement to greater violence in South Africa. Briscoe said that this had

not occurred to him at all. 

21 Pretorius’ comment on the politicians of the day was that they had a “totally

naive, simplistic, and one-dimensional view of broadcast journalism” and that

this was particularly pertinent to television. 

The NP politicians confused publicity with news value, and the other way

around, when it suited them. They were virtually paranoid about what was

termed exposure for subversive elements or exposure for political opponents

to the right.

22 Despite protestations from people who worked for the SABC under the previous

regime that the then government did not misuse the SABC, there is much evidence

to refute this. In their research into the SABC’s activities and role under the NP

government, the Bussieks concluded: 

The SABC generally took a conveniently simplistic attitude towards what

amounted to deliberate distortion and suppression of facts in its coverage of

unrest, defiance and resistance. Most interviewees, when asked about their

assessment today, start out by referring to the conditions of the broadcasting

licence as published in the Government Gazette of June 15, 1979, which

stipulated that the “Corporation shall broadcast nothing which may inflame

public opinion or may directly or indirectly lead to any contravention of the

law or may threaten the security of the state”.

23 Professor Sampie Terreblanche, an SABC Board member from 1972 to 1987, con-

firmed this conclusion. He said that the SABC not only acted as the propaganda

arm of the NP, but of consecutive NP administrations. Every new prime minister, he

said, had a new approach and a “need to legitimise himself, to justify his position

of power”. The SABC was repeatedly used to play this very important role.

24 Tseliso Ralithabo, who is a current staff member of the SABC and a member of

the Media Workers of South Africa (MWASA), said it was not possible to justify what

he called the “atrocities of the SABC”. He countered the assertion of a fellow

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 169



staff member, Louis Raubenheimer, that the SABC was “independent”. One could

still find, he said, archive material produced – for instance by Cliff Saunders –

which had first been handled by government officials before it went on air in

Afrikaans and English and was then translated into black languages.

25 The most telling confirmation of the SABC’s role under apartheid came from an

unexpected source. State agent Craig Williamson told the hearing that a “special

relationship” existed between the SABC and the intelligence community’s units

for STRATCOM. The state, he said, was at a disadvantage because it did not

own or control any credible print media. It counteracted this by its use of radio

and television. Williamson also pointed out that the SABC was used at the time

of the cross-border raids to present the attacks in a positive light.

Broederbond influence and control at the SABC

26 Different factions and personalities within the ruling party held sway at the SABC

at different times during the period under review, but the influence that exerted

the most control was the Broederbond. SABC staff and former Board members

played down the role of the Broederbond at the SABC claiming, amongst other

things, that they were never required to attend any Broederbond meetings and

that they were not directly or indirectly approached by the Broederbond. There

is, nonetheless, no evidence to suggest an amendment to the findings of the

Bussieks, who noted:

With most of the Afrikaners on the Board being Broeders, as well as most of

the top-level and many other mid-level managers, there was probably no

need for any such direct interference. 

If not Broeders themselves, most of the people in charge were Afrikaners or

Afrikaans-speaking. A look at management positions over the years shows

that career possibilities for English speakers were extremely limited.

Racial divisions within the SABC

27 A limited service was introduced for black listeners as early as the 1940s. The

Broadcasting Act was changed in 1960 to make provision for ‘Bantu’ programmes

and a ‘Bantu’ programmes control board. This five-member board was composed

entirely of white members and chaired by the chair of the SABC board. A totally

separate structure, headed by thirty-five white supervisors, was set up to provide

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 170



‘Bantu’ programmes. In 1984, when SABC Radio Tsonga, Tswana, Xhosa, Zulu,

Lebowa, Venda, Swazi, Ndebele, Lotus and two ‘black’ television channels were

introduced, the officials in charge of SABC programmes for black listeners and viewers

comprised eighty-five senior employees: six black and the rest white and almost

exclusively Afrikaans speaking. Throughout the 1960s and 1970s, the main responsi-

bility for radio news bulletins lay with four national editors who worked in shifts. 

28 The SABC’s 1962 annual report states that, from the beginning, programmes

were “designed to stimulate the Bantu to appreciate their own cultural heritage,

both in his homeland and in the urban areas where he worked”. The black ser-

vices thus fulfilled their role as enunciated in the 1976 Broederbond ‘Master

Plan for a White Country’ which stated: 

The mass media and especially the radio will play important parts. The radio

services for the respective black nations must play a giant role here.

29 SABC staff member Bheki Khatide, who joined the corporation in 1982, spelled out

the practical implications of this at the hearing. There were, he said, different training

classes for different races at the SABC. Black members of staff were given older

machines to work with, and the methods applied in preparing black members of

staff to become producers were inferior to those applied to his white counterparts.

This was in line with the intention to project any programme made by black people

as inferior and lacking in quality. Sometimes this strategy was also applied intra-

ethnically, and was also used to arrest the progress of someone who did not seem

be toeing the line. Black staffers were allocated inferior budgets and were slotted

into post-production facilities in the “unholy hours” between midnight and six am.

30 Most of what Khathide said was confirmed by Jakes Nene of MWASA. He singled

out staff members such as Cliff Saunders who “haunted” them with “skewed”

NP/Broederbond information. Nene said that black people were employed only as

translators or interpreters, interpreting for white journalists who covered stories,

even in the homelands. He confirmed that there was a ceiling at the SABC for

black people. No black person, however well qualified, could reach supervisory

level. Any white person in the employ of the SABC was an automatic superior.

Rule by sjambok

31 Regulations controlled every aspect of the lives of black staff. Under Section 14

of the Staff Code, a member of staff could be fired without being given a reason

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 171



or explanation, as long as the manager suspected that his or her ideological

convictions were not in line with the government of the day. Nene said that any white

person at the SABC had the right to fire any black person who was hardegat

(intransigent). Workers received severe reprimands for looking at white women

and had to give way in the passages.  

32 Nene revealed that, between 1975 and 1985, if people were fortunate enough to

be called to a disciplinary hearing, they could choose to be sjambokked (whipped)

rather than fired. Those who refused to be sjambokked were dismissed without

a proper disciplinary hearing. This startling revelation about sjambokking at the

old SABC was confirmed after the hearing, when MWASA produced a list of those

who had been punished in this way.

Radio Freedom

33 By the late 1970s, information and propaganda had become indispensable for both

the proponents and the opponents of apartheid. The South African government

had its security apparatus — and the SABC. The African National Congress (ANC)

had Radio Freedom. 

34 Broadcasting from five ‘friendly’ countries in Africa, Radio Freedom operated from

March 1973 to December 1990, using information to “mobilise and arouse” the

people into active participation in the struggle against apartheid, within and outside

the borders of South Africa.

35 For the banned and exiled ANC, Radio Freedom broadcasts were public meetings

via the airwaves. In one of its submissions to the Commission, the ANC described

the channel as the ANC’s “major means of internal information and propaganda”.

36 At the media hearing, the South African Defence Force (SADF) submitted a document

on its monitoring of the ANC’s media and in particular of Radio Freedom. The

document said that Radio Freedom was used to “communicate a message of

intense hatred and the instigation of a climate of violence”. The SADF made a

direct correlation between select Radio Freedom broadcasts and acts of violence

within the country, like the killings of community councillors, police members

and other ‘collaborators’. 

37 Thus, for example, the fact that 13 540 security force members were attacked

between 1984 and 1990 was attributed to Radio Freedom broadcasts such as:

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 172



“If you do not throw your weapons into the sea, then use them against the racist

army and police, who are upholding the inhuman system”. (Radio Freedom on

Radio Angola, 4 April 1990.)

38 Undoubtedly, the ANC’s media offensive assisted in the war against apartheid and

may have contributed to a climate of violence. But it is difficult to conclude that

the broadcasts alone were directly responsible for the large number of incidents

of gross human rights violations recorded in the SADF document, particularly as

nobody was forced to tune in and listen to Radio Freedom.

■ THE PRINT MEDIA

The English-language press

39 The commercial newspaper industry had its origins in colonialism and was modelled

on its British equivalent. From the early twentieth century, mining capital played

an increasingly dominating role in the newspaper industry. Although there were

a number of independent papers, these were gradually swallowed up by the

two main publishing houses: the Argus Printing and Publishing Company (now

Independent Newspapers) and South African Associated Newspapers (SAAN) –

now Times Media (TML). In 1920, these two publishing houses agreed to split

the market between them, leaving the morning papers to SAAN and the evening

papers to the Argus Group. Even so, the relationship was fairly incestuous: for

example, the Argus Group was the single biggest shareholder in SAAN. Anglo-

American had effective control over both newspaper groups. 

40 During the period under review, the publishing houses reflected the broader

apartheid structures. Ownership was exclusively white. The term ‘opposition

press’, used to describe the English-language press, was a misnomer. Within this

then bi-polar world, there was only one viewpoint propounded in the mainstream

press and that was a capitalist perspective. Independent, black, liberal, socialist

and Communist publications were either banned or folded under commercial

pressure, while the so-called mainstream press prospered and grew.

41 In later years, ‘township editions’ became an integral part of the English press.

There are differing opinions as to the credibility of these publications, which carried

news felt by white management to be appropriate for ‘people of colour’. On a par

with these township versions were the papers owned by the publishing houses

aimed at the black market. Until such time as black editors edited the latter, and

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 173



interference by white management diminished, the content of these papers was

also determined by white perceptions of what they believed black people wanted

to read. 

42 This focus on very specific black-white issues tended to dominate the hearings.

Surprisingly, most of the testimony – and most of the discussion about the print

media – centred on the role of the so-called ‘liberal’ or ‘opposition’ English-language

papers, their stance vis-à-vis apartheid, and conditions for black journalists working

on those papers. Other issues tended to take second place to the expressions

of anger and frustration felt by black journalists. Although these feelings were

previously known, the extent of the anger felt and the pain endured had not, before

this hearing, been clearly expressed. Nor had they been properly understood by

whites in the media, who showed considerable insensitivity in their inability to

empathise with their black colleagues. 

43 Despite the criticisms of the English mainstream press under apartheid, many came

to its defence. Former SAUJ president Pat Sidley said that, although a great

disservice was done by a number of individuals and a couple of institutions, there

were many – fellow journalists and a few editors – who did a great deal to open

up thought-processes in the public mind. There are a number of examples of this.

One well-known incident was when Tony Heard, then editor of the Cape Times,

published an interview with Oliver Tambo on 4 November 1985. Quoting banned

persons was illegal in terms of the Internal Security Act (of 1982 as amended).

Heard reported that SAAN eventually offered him a severance agreement and,

when he refused it, he was fired on August 1987.1

44 Jon Qwelane, the most severe critic of the mainstream media, acknowledged

that it was the English-language newspapers whose journalists demonstrated

“periodic flashes of courage and brilliance” by exposing the gross injustices

perpetrated by the system of apartheid. He cited examples such as reporting on

the inhumane conditions in South Africa’s prisons, the Information (‘Info’) scandal,

the unmasking of the Civil Co-operation Bureau (CCB) and the exposure of Vlakplaas. 

45 Cyril Ramaphosa, chairperson of TML and previously a unionist and anti-apartheid

leader, agreed that English newspapers in the main played a courageous role,

imparting information when the government was trying to restrict it. He also paid

tribute to specific journalists who focussed on the struggles of ordinary people.

1  Tony Heard, The Cape of Storms, Ravan Press: Johannesburg, 1991.

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 174



46 SAUJ president Sam Sole said his organisation believed that there had been serious

shortcomings in the mainstream English press regarding their coverage of apartheid

and the forces opposing it. Many of these shortcomings were the result of institutional

weaknesses rather than personal culpability. He said that media institutions were,

both then and now, weakened by fragmentation, especially along racial lines.

47 In its submission, TML argued that it had challenged the versions of “lying officials”

on events such as the Soweto uprisings, the death of Steve Biko, Boipatong,

the ‘Gugulethu Seven’ and the ‘Uitenhage massacre’. It claimed that its papers

had refused to cower before NP bullying and had pioneered investigative reporting in

South Africa. The papers had also provided a platform from which courageous

and ingenious journalists could chip away at the edifice of apartheid. 

48 Journalist and editor Moegsien Williams said the English press was an opposition

press in the sense of white sectarian politics only: 

They did not support the ANC, never articulated ANC policies, never wrote about

the aspirations of the vast majority of South Africans, about their views, what

they wanted, their need for a vote. Nothing happened outside white parameters.

They were under a delusion - their real opposition sat on Robben Island.

49 Thami Mazwai cited an example of mainstream “media hypocrisy”. After the banning

of The World in 1977, The Star’s editorial decried the banning but said it had

always felt that The World had gone too far in terms of journalistic responsibility.

There was also a feeling that the government would go for a black newspaper and

ban it, but would not ban a white paper because parliamentary politics continued

to dominate political coverage over the years. Parliament, Mazwai reminded

Commissioners, was one of the few censorship-free zones in South Africa.

Accusations by black journalists

50 The following accusations from black journalists were collected from pre-hearing

submissions and evidence at the hearing, and are listed by way of a checklist

against which current practices can be measured.

a Terminology: newspapers used terms such as ‘terrorist’ instead of  ‘guerrilla’

to describe those fighting the liberation struggle. 

b A selective approach: stories that made the police look like villains were

spiked or rewritten. Furthermore, the black journalist’s version of a story was

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 175



always questioned. Stories featuring whites were given preference to those

that involved blacks, even if the latter were more newsworthy.

c Two days leave or pay was deducted when black journalists went on a

march. White journalists were never penalised for protesting.

d There was an acceptance of the restrictions on the media under the states of

emergency. Consequently, other organisations were left to challenge them.

e The actions of senior newspaper personnel suggested they were happy with curbs.

For example, there were constant angry admonitions to ‘tone down’ or ‘be

objective’, even though the stories were 100 per cent true. Numerous stories were

spiked because they highlighted police and army atrocities in the townships.

f Even legal protests by black people were denied space in the papers.

g There was a lack of training for black journalists, and a denial of promotion

because of lack of training.

h There were allegations that the apartheid mindset and hypocrisy continue to

the present day.

i Hypocrisy of management: editorials decried apartheid, while practising it

against black staff with regard to facilities and salaries.

51 An interesting addendum to the problems faced, particularly by black journalists,

emerged in the accounts of what happened in the 1980s when the United

Democratic Front (UDF) and the Azanian People’s Organisation (AZAPO) were at

war with each other. Tremendous pressures were put on black journalists by both

sides involved in the dispute, making them terrified to write anything about the feud.

52 This lack of reporting had an unfortunate corollary. The communities concerned

saw that their journalists were not reporting honestly and accurately on black

issues and turned against them.

Discrimination against women

53 Former journalist and founder member of the Union of Black Journalists, Juby

Met, and journalist Nomavenda Mathiane added their voices to what other black

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 176



journalists had said about how people of colour were discriminated against in

the newsroom.

54 Mathiane highlighted the degree to which black women writers in particular

were discriminated against. She said women were not given meaningful beats

and were not promoted to senior positions, and that they were relegated to

women’s pages that dealt with beauty, health and socials. She also said training

was given mainly to male journalists and that, while male journalists were

offered overseas trips to widen their journalistic horizons, female writers had to

organise such trips on their own and often had to take leave without pay when

on such visits.

The Afrikaans press

55 The Afrikaans press declined to make a submission to the Commission. Instead,

it provided the Commission with a copy of Oor Grense Heen, the official history

of Nasionale Pers (Naspers).

56 Rather oddly in the context, the book repeatedly confirms that the various news-

papers in the group were always pro-NP government institutions. The opening

paragraph states candidly that the NP victory in 1948 meant that the company

became a pro-government institution. The history concedes that Die Burger, for

instance, promoted Verwoerd’s ideals of bantustans from an early stage and that,

after Sharpville, the same newspaper advised that all positive aspects be speeded

up. Occasionally, doubts about apartheid do surface but, in the main, the book

reflects a total lack of concern for the company’s support of the racist system.

57 Archbishop Tutu, opening the hearing, lamented the attitude adopted by the

Afrikaans press. By not participating, he said, it would lose its case by default.

He asked:

Is silence from that quarter to be construed as consent, conceding that it

was a sycophantic handmaiden of the apartheid government?

58 The dissatisfaction of some Afrikaans journalists over the decision not to participate

at the hearing was muted during the hearing itself. However, after the hearing the

Commission received some 150 affidavits from individual Afrikaans-speaking

journalists. These acknowledged the important role of the Commission and

expressed disappointment at the Naspers decision not to appear. They believed

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 177



that the Afrikaans press had been an integral part of the structure that had kept

apartheid in place, particularly in the way Afrikaans papers had lent their support

to the NP during elections. The submissions maintained that, although the papers

may not have been directly involved in violations, they should accept moral

responsibility for what happened because they had helped support the system

in which gross human rights violations occurred. 

59 They said that “many Afrikaans journalists were deaf and blind to the political

aspirations and sufferings of black fellow South Africans” and did not inform

their readers about the injustices of apartheid. When knowledge about gross

human rights violations became public, the journalists felt they had too readily

accepted the denials and disingenuous explanations of the NP. Those who made

submissions also sought forgiveness for their lack of action and committed

themselves to ensuring that history would not repeat itself.

60 Professor Ari de Beer echoed the general tone of these submissions. He said he

had felt compelled to approach the Commission because of the revelations at

earlier Commission hearings, particularly those of Vlakplaas. Professor de Beer

felt that he and many other “God-fearing” Afrikaners could not accept personal

responsibility for specific gross human rights violations. Nevertheless, he did feel

that there should be an acceptance of individual and collective responsibility for

those violations committed under the ideological veil of apartheid, in the name of

the Christian religion and Afrikanerdom. He expressed regret for keeping quiet

about apartheid when he knew he should have actively protested against it. He

challenged those who claimed that the Afrikaans press had nothing to answer for.

61 Former editor of the Vrye Weekblad, Max du Preez, added a stinging note: 

They can protest as much as they want, but one truth remains: until the last

few months of PW Botha’s term as State President, Afrikaans newspapers

never opposed the NP or their security forces on any important issue.

The alternative media

62 Throughout the period under review, the alternative media – some of it commercial,

some not – attempted to challenge what was depicted in the mainstream press.

Their continued revelations exposed the timidity of the bigger publishing houses in

challenging the government and accelerating change. With predictable regularity,

these publications were forced to close either through repeated banning of the

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 178



papers or their staff, or sabotage of their operations: for example, intimidation

of printers or disruption of distribution. 

63 A prime example of the use of legal pressure to harass and finally cause the

closure of a newspaper was that of Vrye Weekblad. Pressure began before it

even published its first edition. Its registration in terms of the Newspaper

Registration Act was held back by the then Minister of Justice, Kobie Coetsee,

pending a report by the security police. An official SAP document marked ‘secret’,

given to the editor Max du Preez, recorded the former government's concern

about the possible content and influence of the paper. Knowing the owners had

very little money, government demanded not the customary nominal fee for 

registration of the newspaper, but R40 000.

64 In another secret document, the government revealed its intentions to harass the

paper with legal action to ensure it was closed down. In 1988, the government

took a strategic decision not to ban or close newspapers because of the negative

publicity this generated and introduced a new tactic of bleeding the alternative

media dry through the judicial system.

65 During the 1980s, while alternative publications owned by whites appear to have

been subjected to legal action in an effort to have them closed down, the more

community-oriented publications, funded mainly by donors, were more aggressively

harassed and their staff members constantly detained and often tortured.

66 The South African Communist Party (SACP) submitted that, from the 1950s, banish-

ment, bannings, harassment and the physical removal of political opposition,

together with the seizure of presses and publishing equipment, had the effect of

preparing the market for the commercial media. Genuine political opposition

groups were prevented from running their own media.

■ THE MISUSE OF THE MEDIA BY AND 
COLLABORATION WITH THE STATE

67 Evidence given by state operatives at the hearing tended to support the allegations

that the mainstream press was prepared to co-operate with government. Craig

Williamson, for example, provided a copy of a confidential submission to the

media, calling on editors to play down the UDF factor in South African politics.

It stated clearly that this was the result of the decision of the State Security

Council that the UDF, its officials and its patrons must be discredited.

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 179



68 Williamson gave information about another STRATCOM-type operation which

involved taking senior members of the media to Special Forces bases on the

South African border for a bosberaad2 with the highest ranking officers of the

military and intelligence agencies. The state’s relations with the media were, he

said, seen as a “macro continuum” from the owners of the media, to the editors

who controlled the newspaper, right down to the dustbin cleaners who cleaned

the dustbins at night and stuffed material in an envelope to be collected by agents.

69 Williamson also provided a photograph, taken on the Angolan border in July 1987,

which contained virtually the entire general staff of the defence force, various

government ministers and staff and Williamson himself, together with a number

of highly placed journalists. The focus on that occasion was how South Africa

and the newspapers would respond to what the Soviets were doing in Angola.

70 Writing about the SABC, the Bussieks stated that the corporation “generally took a

conveniently simplistic attitude towards what amounted to deliberate distortion

and suppression of facts in its coverage of unrest, defiance and resistance”. 

71 State agent John Horak related that, when he went to the SABC in the 1960s he

did not do so as an infiltrator. The SABC knew that he was a police officer, having

been told by General Venter that they needed someone on the premises. Horak also

said that, technically, all who worked at the SABC were informers, because the

Broadcast Act stipulated that the SABC had to support the government of the day.

72 Even more damning was the evidence of Vic McPherson, a STRATCOM head in

the late 1980s, who in those days visited the SABC regularly. He said that,

although the staff knew he was from the Security Branch and knew about the

covert work he was involved in, he was accepted there. Agents were not needed

at the SABC, he said, as most staff members supported the South African

Police. He said the same applied at the Citizen newspaper.

73 The Mail and Guardian described how Jacques Pauw, engaged in researching

for material for ‘Prime Evil’ (a documentary on CCB activities) in 1997, came

across an interview featuring live footage of an askari (a guerrilla fighter 'turned'

by the police) shot at Vlakplaas. “They [certain SABC journalists] denied its

existence, but it is clear that some SABC journalists had access to Vlakplaas as

early as 1987,” Pauw said.

2  Literally, ‘bush summit’, an extended planning meeting.

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 180



74 The hearing was given two further important examples of the often tortuous relation-

ship between the state and the media, particularly the so-called ‘opposition press’.

75 The first concerned the Newspapers Press Union (NPU), representing the major

newspaper groups. The NPU came under considerable attack in both written

and oral testimony at the hearing. One accusation from a prominent journalist went

so far as to implicate the NPU in gross human rights violations. Jon Qwelane,

speaking of the NPU’s army and police agreements with government, asked: 

Did the media owners, by their endorsement of Botha’s madness, not help to

delay the day of liberation? Can it be correctly said that the blood of those

who were murdered by Botha’s police and soldiers, in the name of total

onslaught, is on the hands of the media owners? I say it can.

76 This may be considered an extreme view, but it did encapsulate the feelings of

many of those involved in or monitoring the media at the time. The Commission

had access to a chronology of events involving the NPU, which was compiled

and submitted by the Freedom of Expression Institute (FXI). The chronology

shows the stormy relationship that the NPU had with the government, simulta-

neously with its constant battle to appease it. It also reflects the degree to

which publishing houses were prepared to go along with government thinking.

(See Appendix 3 — NPU chronology)

77 Unfortunately, the NPU denied the FXI researcher access to its documents,

insisting that it would make records available only to the Commission itself.

Consequently, the Commission’s researcher for the media hearing spent several

days at the NPU offices. Although she did not peruse the minutes of every meeting

held, she gained an insight into the workings of the NPU from those she examined.

78 Representatives of all South African newspapers attended NPU executive meetings.

Representation was usually an editor/general manager and the managing director.

The minutes reveal that the NPU was, above all, a business forum. Hence, at times,

it seemed as if the deals done with government were conceived mainly to enable

the papers to continue making a profit. Negotiations with government were, for

example, especially intense before the introduction of television, mainly because

of the fear that it would reduce advertising revenue. The main items on the

agenda were generally the contracts with paper suppliers and the accreditation of

advertising agencies. 

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 181



79 The liberal English press defended its participation in the NPU and negotiations

with government concerning, amongst other things, a statutory Press Council

and agreements with government on defence and police matters. It asserted that

this was the only way to prevent the government from bringing in restrictions

that were even more draconian or even banning their papers.

80 The NPU’s submission argues similarly that its intensive lobbying efforts in the various

government forums prevented government from muzzling the press with direct

censorship, the formal registration of journalists and other threatened restrictions.

81 The consistent attacks on the English press plus constant threats of closure bear

this out to a degree. But the question arises: did the liberal press, by participating

in the NPU and constantly responding to government threats, willingly participate

in a system which allowed the government to control the flow of information?

Furthermore, did their participation give the NPU agreements and negotiations a

legitimacy they did not deserve? The manner in which the NPU was viewed by

black journalists, for example, shows the contempt in which they held those who

allowed the government to dictate the level of press freedom. 

82 On its participation in the defence and police liaison committees, the repeated

refrain – from the publishing houses and the NPU itself in a submission made after

the hearing – was that these committees were seen as a way of improving the

flow of information or “keeping the channels of communication open” in an

increasingly closed environment. This view has been totally rejected by a number

of researchers and writers.

83 Graeme Addison, for instance, wrote a thesis on South Africa’s war. He maintained

that the NPU was colluding with the government and that the most senior journalists

were aware of this. “News manipulation was the order of the day, and the oft-

repeated claim that our press was objective was nothing less than ludicrous.”

This was the result of what he referred to as the “gate-keeping” procedures of

the press and broadcast stations in their symbiotic relationship with the public

relations officers of the SADF.

84 Addison believes the mass media performed as propagandists for the army and

government through, amongst other things, the defence agreement between the

Minister of Defence and the NPU. The combination of law and agreement pulled

the media in line with the government’s ‘total strategy’ of security action and

propaganda to defend apartheid. This doctrine was well publicised and no editor

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 182



was unaware of its implications. By colluding with the system of censorship, the

media helped support apartheid. 

85 Jolyon Nuttall, a previous president of the NPU who gave evidence at the hearing,

served on the liaison committees. He said they discussed mainly matters of policy

and principle. He confirmed that defence and police officials used them to brief

editors and management on the state of the nation from their perspective. However,

he said, most NPU members were alert to attempts to whitewash the situation

or to brainwash them.

86 One of the biggest indictments against the Press Council was its ruling against

the Rand Daily Mail on the Biko issue. It found the Mail guilty of the government’s

accusations of “unfair and malicious comment” when the paper ran a headline

saying: “No sign of hunger strike – Biko doctors”. The newspaper was twice brought

before the council on charges of printing unsubstantiated facts concerning the Biko

case. On both occasions, the Press Council ruled in favour of the government

and reprimanded the newspaper.

87 The NPU’s reaction to the banning and arrests of Black Consciousness organisations

on 19 October 1977 – Black Thursday – is also worth noting, as the bannings

included a number of newspapers which were members of the NPU and a number

of editors. NPU documents reflect that an urgent meeting was held on that day

and for several days to come. However, perhaps because it involved black papers

and journalists, their enthusiasm to pursue the issue with government petered

out and nothing appears to come of their initial “indignation”.

88 The second example of the relationship between the media and the state was that

of the closure of the Rand Daily Mail in 1985, which was a blow to the progressive

forces in South Africa. The conflicting reasons for its closure, hotly debated for

a decade, were again discussed at the hearing: was it closed for commercial

reasons or was it forced to close by the government? 

89 Government operative John Horak said it was important for government that the

Mail should not die, based on the argument that South Africa could not be accused

of being dictatorial if an internationally recognised newspaper, vehemently opposed

to government, continued to exist. Horak blamed the liberal establishment for

the paper’s demise and said he knew of campaigns where advertisers were told

that, by advertising in the Mail, they would be promoting Communism. 

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 183



90 Raymond Louw was adamant that Horak was incorrect in his belief that the

government did not want the Mail to die. If this had been so, he said, there would

not have been a failed attempt by Louis Luyt to purchase the Mail. Furthermore,

if this was so, why did the government later ban the Weekly Mail, which had by

then gained similar diplomatic value, and the New Nation? 

91 Louw believed the owners of the paper were “got at” by the government. It would

seem that a special emissary from the Broederbond approached the paper informing

it that the government was going to change its policies drastically and that it did

not want a newspaper like the Rand Daily Mail around to confront and embarrass

it when it made these changes. Louw said he felt that the owners accepted the

argument and that it was a political closure. Although any connection has been

denied, he felt it was significant that M-Net, soon to be owned by a consortium

of newspapers, got its licence in the same month as the Mail was closed.

92 The closure of the Rand Daily Mail left a vacuum that was later only partially

filled by the alternative press in the late 1980s. In addition, the Mail’s closure

had a self-censoring effect on other English-language papers.

Spies in the newsrooms

93 State operative John Horak explained that there were four basic categories of media

spies: agents, informers, sources, and ‘sleepers’. Craig Williamson confirmed

this. An agent was a professional police officer with a job to do. Informers gave

information either voluntarily or were recruited. He identified two categories of

informers: those who were ideologically totally opposed to what the organisation

was doing and those who did it for the money. There were also those who did it

to get at colleagues for reasons such as competing for promotion. ‘Sleepers’ were

long-term plants, people who knew things but would only provide information if

their consciences were bothering them.

94 Vic McPherson, initially an intelligence officer, was Unit Commander of Covert

Strategic Communications in the SAP from 1989 to 1990. According to him, the

police became involved in the media during the 1980s and 1990s because the

ANC and other opposition groups had launched a “venomous attack” on the South

African Police (SAP), bringing it into “disrepute”. The objectives of the media

operation were: image-building for the police; promoting the successes of the

Security Branch in the media; counteracting enemy propaganda, and giving

media prominence to attacks against the community.

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 184



95 To achieve these objectives, McPherson said the SAP recruited journalists who

supported their cause. This enabled them to place prominent articles and carry into

effect the objectives of discrediting organisations and individuals and uncovering

negative aspects (such as corruption in their ranks) in order to destroy public

sympathy. He had forty journalists who were his contacts: two were police

informers, four were paid journalists, four were informants whom he paid on

occasion, ten were friends and twenty were used without their knowing it.

96 Williamson provided documentation on how the state, in an attempt to discredit

UDF patron Allan Boesak and diminish his political effectiveness, exposed his

affair with Ms Di Scott.

97 Pat Sidley said the subject of spies in newsrooms was one of great concern,

total distaste and impotence, as journalists were unable to persuade newspaper

management to share their discomfort. In its defence, management said its lack

of action against suspected spies was because there were constant whispering

campaigns and rumours, all of which could not be taken seriously. The Commission,

however, drew attention to John Horak’s testimony, in which he said he was a spy

in the newsroom for almost twenty-seven years. He called himself a “listening post”:

people could come to him, and he could put them in touch with other people.

Throughout his testimony, Horak asserted that he felt sure that management at

the time knew he was a spy, even offering examples where it must have been

clear to them that he was a state operative. A previous editor, however, said

that he had confronted Horak who had flatly denied that he was a spy.

98 Although the media-room spies denied ever having being involved in gross human

rights violations, poet and writer Don Mattera said that Horak had started whis-

pering campaigns, suggesting that certain left-wing journalists were informers. He

even suggested that Mattera was a CIA agent. Mattera said Horak’s work was to

vilify and destroy. For Mattera, this resulted in almost 350 raids on his house

and 150 terms of detention. He added that Horak carried a gun and was allowed

to bring it to work at The Star.

99 John Horak was the first journalist at the hearing openly to admit that he had

been a spy. The second was Craig Kotze, who had constantly denied being a

state operative while working on The Star. Unlike Horak, Kotze said he had

never concealed where his sympathies lay. He openly attended military camps

and wrote in a manner that reflected the SAP in a positive light.

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 185



■ CONCLUSION

100 The myriad of apartheid laws which controlled the media workplace may explain

some of the racism black journalists experienced in the newsrooms of the major

publishing houses. It would seem, however, that discrimination went way beyond

what was required by apartheid legislation. Individual testimony to the Commission

confirmed this, validating the allegations made by black journalists.

101 Evidence presented to the Commission tended to support what the Media

Monitoring Project noted in its submission: 

The English press, whilst predominantly positioning itself independently from

the government, and significantly opposing the government in certain instances,

continued to report within the political, social, and economic discourse defined

by the apartheid state. The state legitimised itself within that discourse, and

by not challenging its centrality or providing significant oppositional utterances

to it, the English press wittingly or unwittingly validated the apartheid state. 

102 Thus, even though some of the media may have opposed the government, the

social and political system created by apartheid was sanctioned by the media. The

media analysed society from inside that system and did not provide alternative

perspectives and discourses from the outside.

103 As predicted by the chairperson of the Commission at the start of the media

hearing, the absence of the Afrikaans press led to its being condemned as an

extension and willing propaganda organ of apartheid.

104 By not reporting honestly on the human rights abuses of the NP government,

the Afrikaans press as a whole stands condemned for promoting the superiority

of whites and displaying an indifference to the sufferings of people of colour.

Despite a limited number of individuals who rejected the system, and despite

examples of resistance to the policy of slavish reporting on government and

race related issues, exceptions to the long history of actively promoting the former

state and its policies were minor ones. (Their heirs, significantly, made a significant

gesture towards reconciliation by making personal submissions of regret following

the absence of their employers from the hearing.) 

105 At the SABC, a blatantly pro-government and apartheid institution, it did not come

as a surprise that black people were treated so appallingly. Here management

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 186



and staff went beyond anything that was laid down in law and gave their own racial

prejudices free rein. The notorious section 14 may have provided a regulatory

framework, but it did not direct white staff to behave in the manner in which

they did. For instance, the practice of sjambokking staff – something that was

not public knowledge before the media hearing — was abhorrent and will, it is

hoped, be further investigated by the SABC itself.

106 The mainstream media also ignored the question of gender. This comment from

the Independent Newspapers submission indicates just how unimportant the

issue was perceived to be within the male enclave of management: 

Why were there no women editors?  The simple reason was society dictated

it. There were no all-round women journalists. It was not that the newspapers

kept them out, there were not any trained in society.

107 Asked about this comment at the hearing, the representative gave an inadequate

response: 

It is an enormous gap and I apologise for it. It is something I am extremely

uncomfortable about and something, I think, we will in future work even

harder to fill.

108 An additional point was made at the hearing. The influx of Rhodesians of a 

particular mindset at the time of Zimbabwe’s independence in 1980 contributed

to reporting in the mainstream media which actively tried to advance the cause

of white supremacy in the region. 

109 The hearing underlined that the relationship between the government, the state

and the media continues to be problematic. As one journalist put it:

I don't think we want to have a relationship with politicians, but I think the

line should be open. I think in an age of transparency, we should be able to

pick up the phone and ask for a statement. That is what we want. I don't

think we are looking for a lovey-dovey relationship with politicians, no. As

journalists, it is to report what is going on. But if there is a need for them to

respond to our stories, then they should do so.

110 Two initial questions were asked before the media hearing began. Could the media

under apartheid be held responsible for the perpetration of gross human rights

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 187



violations? Moreover, to what extent could they be held responsible for creating

a climate in which violations occurred unhindered? 

111 Former Vrye Weekblad editor, Max du Preez, who made the final submission to the

hearing, provided possibly the most direct and complete answer to both questions:

If the mainstream newspapers and the SABC had reflected and followed up

on all these confessions and revelations, every single one subsequently

proved to have been true, the government would have been forced then to

stop, to put a stop to the torture, the assassinations and the dirty tricks. It

would have saved many, many lives.

■ FINDINGS ARISING OUT OF MEDIA 
SECTOR HEARINGS

The Commission finds that 

112 State restrictions on the freedom of the media played an important role in facilitating

gross violations of human rights during the period covered by its mandate. These

restrictions grew in intensity until more than 100 laws controlled the right to publish

and broadcast. Although not themselves a gross violation of human rights as defined

by the Act, the restrictions denied the right of South Africans to a free flow of

information and ideas.  At their worst, particularly during the successive states of

emergency after 1985, the restrictions amounted to pre-publication censorship

of information on state-inspired and state-sanctioned violations.  

113 The management of the mainstream English language media often adopted a policy

of appeasement towards the state, ensuring that a large measure of self-censorship

occurred.  Failure by the mainstream media to affirm its independence from the

state is evidenced in the apparent ‘agreements’ between the Newspaper Press

Union and the former government. The role of the Newspaper Press Union – not

least concerning security matters – reflects willingness by the mainstream media

not to deal with matters that exposed the activities of the security forces. 

114 Newspaper management also failed to provide sufficient moral, institutional and

legal support for journalists who chose not to submit to the media restrictions

either imposed or expected by the state.  It is noted that in some instances, not

least in the banning of The World, those responsible for the management and

editorial policy of the mainstream media failed to affirm the freedom of the

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 188



press in a satisfactory manner.  Evidence also suggests that the closure of the

Rand Daily Mail occurred as a result of management succumbing to pressure

from government. 

115 The Afrikaans media (at least until the last few months of PW Botha’s tenure as

State President) chose to provide direct support for apartheid and the activities

of the security forces — many of which led directly to gross human rights violations.

116 The employment practices of the newspaper industry, with few exceptions, reflected

the racial and gender discrimination that characterised South African society.

Insufficient was done to provide suitable training and opportunities for the promotion

of black people and of women, especially in the area of management.

117 The SABC violated the Broadcast Act of 1976, which required it to “disseminate

information” to “all national communities … unambiguously, factually, impartially

and without distortion.” The Commission expresses concern that the Afrikaner

Broederbond was able to exercise the kind of influence that it apparently did on

SABC broadcasting policy.  The SABC willingly co-operated with the security forces

of the former state in the conscious employment of and/or co-operation with

SAP and SADF spies, making it a direct servant of the government of the day.   

118 The labour policy of the SABC, as expressed in Section 14 of the Staff Code and

the apparent alternatives to dismissal for violations of the code, is a flagrant

violation of the basic human rights of workers.  Employment discrimination

based on race and gender, and prevalent throughout South African society, was

another feature of SABC employment practice.

119 The racism that pervaded most of white society permeated the media industry.

This is supported by ample testimony presented to the Commission concerning

the failure of many white journalists to delve thoroughly enough into allegations

of gross human rights violations involving black people.

120 With the notable exception of certain individuals, the mainstream newspapers

and the SABC failed to report adequately on gross human rights violations.  In

so doing, they helped sustain and prolong the existence of apartheid.

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 189



■ APPENDIX 1
ADDITIONAL CONCERNS

1 No report can do justice to the many submissions received by the Commission

and the testimony given at the hearing. This report, therefore, contains several

serious omissions, including, inter alia, reference to the following  issues.

a Reporting on Sharpville. A detailed study of how the Sharpville massacre

was reported in the South African press: for example, how the black

reporters’ efforts were ignored and the white reporters’ versions used.

b Reporting on June 16. On 16 June 1976, black journalists came into their own.

They were the people able to enter townships and report on what was happening

and the white mainstream media had, finally, to acknowledge their contribution.

Yet their reports were often not attributed to the black journalists whose informa-

tion was, they allege, used by their white colleagues to sell stories overseas.

c Biko’s death and ‘Black Thursday’. These were both milestones in media 

history and more attention should have been paid to them.

d Mau Mauing the Media. This records how the media failed to cover the

issue of violence perpetrated by the liberation forces against ordinary citizens,

councillors, the security forces, and informers. 

e The student press. A detailed submission on the harassment of those involved

in this sector. The Commission would like to have given more recognition to

the student press’s contribution to freedom of the press at the hearing.

f Militarisation of the media and our society. Although this is touched on in

this chapter, it could have occupied a much larger portion of it.

g Coverage of political violence and the ‘third force’. The Commission asked

the publishing houses to address, at the hearing, the issue of how their publica-

tions covered the violence. Unfortunately, this was not adequately done. For exam-

ple, the manner in which the media covered the violence, possibly because the

casualties were usually black, did not always convey how desperate the situation

was. The media also failed to investigate adequately allegations of ‘third

force’ activities, which were subsequently proved correct.

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 190



■ APPENDIX 2: 
MEDIA UNIONS AND ASSOCIATIONS

The South African Union of Journalists (SAUJ)

1 The SAUJ was formed in 1920 as a home for white journalists. In 1958, legislation

was passed which precluded mixed trade unions. The SAUJ tried on numerous

occasions to get government to exempt them from this legislation to allow them

to have black members, to no avail. In the 1970s, Clive Emdon as president began

to campaign for de-registering the union, which finally occurred in 1977. Only

then could black journalists join the SAUJ. 

2 The SAUJ subscribes to the International Federation of Journalists (IFJ) code of

conduct and ethics which are, in the main, respect for the truth and for the right

of the public to know the truth.

Union of Black Journalists (UBJ)

3 The UBJ was formed in 1972 to restore black journalists’ pride and dignity that they

felt was undermined in the newsroom. It was also formed to provide a home for black

journalists because the then existing union, the SAUJ, excluded black journalists.

4 On 19 October 1977, the UBJ was banned, together with a number of black

political organisations. A number of black journalists and editors were detained,

and UBJ stationery and equipment was confiscated.

Writers Association of South Africa (WASA)

5 In 1978, following the banning of the UBJ, black journalists got together and

formed WASA which was to continue where UBJ had left off.  

Media Workers Association of South Africa (MWASA)

6 In 1986, at a conference in Cape Town, WASA changed to MWASA in order to

broaden the organisation and make it all-inclusive of workers in the media.

WASA catered for writers only, which was felt to be elitist. MWASA was also an

effort to swell numbers for bargaining purposes. It was argued that journalists

were too few to influence production should they embark on a strike. The 1990

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 191



Star newspaper strike is an example where production was affected when

labour downed tools.

7 MWASA embraced the Black Consciousness philosophy and excluded whites.

The membership argued that news, current affairs and history was seen only

through the eyes of white writers. In later years, at a Cape Town conference in

1990, delegates moved for the opening up of the union to white membership,

arguing that it was time the union became non-racial. 

Association of Democratic Journalists (ADJ)

8 A group of journalists who saw themselves as ‘progressives’ formed the ADJ as

part of the UDF drive to get as many organisations on board as possible. The

ADJ’s life-span was short, largely because there were already two strong media

unions — the SAUJ and MWASA — that were already active. 

Forum of Black Journalists (FBJ)

9 The FBJ was formed in 1997 by black journalists and is open only to black 

journalists. Its objective is to provide journalists with a platform and opportunities

to reflect critically upon issues of political, socio-economic and cultural importance,

as well as engaging its participants in defining and articulating an agenda not

only for black journalists but also for the society as a whole. 

South African National Editors Forum (SANEF)

10 This group was formed in 1996 following negotiations between the predomi-

nantly white editors group (the Conference of Editors) and the Black Editors’

Forum. The group sees itself as a link between South African citizens and the

world. Their policy statement, drafted in 1997, states: 

We strive to promote stories told in a multiplicity of African voices, stories

that are well-researched, contextualised, analytical, interpretative in dialogue

and with respect for an audience that is complex and diverse.

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 192



■ APPENDIX 3
NEWSPAPER PRESS UNION — CHRONOLOGY3

1 In the 1950s, the English press was regularly attacked by NP members, including

the Prime Minister Strijdom and later on Verwoerd. Warnings concerning the

possibility of a press council and legislation to control the press surfaced and,

in Parliament and at party congresses, the NP constantly complained about the

English press. 

2 Cas Greyling, NP MP for Carletonville, was the most vociferous agitator against

the press throughout his time in Parliament, making repeated calls for legislation to

control journalists. In 1959, he is reported as saying that not only was it right to

silence ANC leaders such as Albert Luthuli and Oliver Tambo, but that most of the

newspapermen sending reports overseas should also be banned. He said they were

guilty of sabotaging the government’s policy of apartheid. This is typical of the

regular remarks made by him and other members of the NP government.

3 In 1951, DH Ollemans, Argus Chair, responding to the Van Zijl Press Commission,

proposed that a voluntary press council be established. He received little immediate

support but pressed for the idea in years to come.

4 Early in 1962, the NPU denied “any suggestion of outside interference” or pressure

to set up the Press Board of Reference (eventually to become the Press Council).

Soon after this, it held a special meeting at which it adopted a constitution for a

Press Board of Reference and a code of conduct for journalists.

5 According to reports, support for the Board and code came from the Argus group

(Argus Chair Leyton Slater steered the scheme through) and Afrikaans newspapers,

while most of the SAAN representatives were opposed to it.  The main difference

between the South African code of conduct and that of other countries was that

journalists were not required to observe professional secrecy to protect sources

of information. It also contained a political injunction that journalists should “take

cognisance of the complex racial problems of SA and the general good and

safety of the country and its peoples.”

6 The SASJ, forerunner to the SAUJ, significantly, was excluded from negotiations

between the NPU and the government, and felt that while the press in other

countries might indeed have a similar system of self-regulation, the South

African system established at this time was not operating in a democratic context.

3  Based on an FXI document.

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 193



Later, in 1971, it did recognise the Press Board of Reference.

7 In 1963, the Film and Publications Act established the Publications Control

Board. NPU publications were not, however, subject to this law.

8 In 1964, the second report of the Van Zijl Press Commission claimed that the

Press Board of Reference did “not satisfy the fundamental requirements of a body

designed to discipline or encourage self-control of the press”. It recommended

the formation of a press council with statutory powers and the compulsory annual

registration of journalists and newspapers with this council. It should also be able

to order its judgements to be published, and impose fines of unlimited amounts.

A compromise was reached with the establishment of a Board of Reference

empowered to reprimand.

9 After the assassination of Verwoerd in 1966, Vorster came to power and the attacks

on the English press continued with Prime Minister Vorster ‘playing’ what has been

described as a “cat-and-mouse game” with the media. By constantly threatening

the press, he was able to force it to apply self-censorship incrementally over the

years.

10 In January 1967, the Minister of Defence and the President of the NPU entered

a controversial agreement, supposedly to ensure regular contact between the

NPU and the SADF and ARMSCOR.  

11 In October in the same year, an NPU/SAP agreement provided for press identity

cards. 

12 In 1973, Vorster repeatedly threatened to amend the Riotous Assemblies Act to

enable the courts to “deal properly” with people who were sowing enmity between

the races. Newspapers were clearly the target. 

13 In 1974, despite claims to the contrary, Slater, who was chair of the NPU at the

time, was involved in secret talks with government regarding a revised constitution

and code of conduct. The amended constitution would allow the council to impose

fines of up to R10 000 and required all members of the NPU to accept the jurisdiction

of the council. The new code of conduct was even more controversial. It

demanded of newspapers 

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 194



(1) due care and responsibility concerning matters which can have the effect

of stirring up feelings of hostility between racial, ethnic, religious or cultural

groups in South Africa, or which can affect the safety and defence of the

country and its peoples, and 

(2) due compliance with agreements entered into between the NPU and any

department of the government of South Africa with a view to public safety or

security or the general good.

14 The Argus Group and its editors supported the amendments, believing them to

be an effort to keep control of the press in the face of the threatened legislation.

SAAN editors opposed them, as did most local chapels of the South African

Society of Journalists (SASJ). 

15 On 21 August 1976, the agreement between the NPU and the Commissioner of

SAP was signed. 

16 Early in 1977, NPU was given copies of a proposed Newspaper Press Bill, which

it rejected out of hand, after which talks with the government broke down. (Some

view this move as the first time that the Afrikaans and English press were united

in their opposition). Undeterred, Vorster persisted and, through threats, eventually

achieved the desired effect: the NPU’s undertaking to include much of the legis-

lation in its own revised code of conduct. 

17 On 19 October, the government declared eighteen anti-apartheid organisations

unlawful and more than fifty black leaders – mainly from the Black Consciousness

Movement – were arrested. A large number of black journalists were also arrested.

The UBJ was banned.

18 In November, a NPU delegation met the prime minister and other cabinet minis-

ters to voice the NPU’s strong objections to the Press Council being empowered

to act in a “preventative way”, its unwillingness to control in any way foreign

correspondents in South Africa, its objections to a government appointed chair

of the press council, its objection to allowing the Press Council to prohibit a

report on the basis of a complaint, and others.

19 In 1978, in a NPU delegation meeting with the SAP, a system for accrediting senior

journalists was discussed and a memo prepared by Tom Vosloo was circulated.

SAAN’s general manager Raymond Louw, however, challenged the right of an

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 195



NPU delegation to accept suggestions without the approval of the executive

council. He noted that the accreditation system would censor and allow the

police to keep certain kinds of information from the public by creating a circle of

“in-people”: 

20 Leading representatives of the Afrikaans press called for fewer and not more

restrictions on the press in their representations to the Steyn Commission. Once

again, the white press appeared to be united on an issue.

21 On 17 September 1980, amendments to the agreement between the Minister of

Defence and the NPU were signed. The new agreement set up a joint liaison

committee to meet at least once a month “to consider matters of policy and

principle” including the amendment of the agreement itself. The agreement provided

that the press “must abide by” any request by the defence minister that “no reference

should be made to the fact that he had been approached and refused to comment,

as even a ‘no comment’ reply could embarrass him”. Additionally, the Minister of

Defence was given a right of pre-publication comment. The guidelines further provided

that reporters “should understand that there are to be no arguments with the

Minister or the [relevant] officers on matters that have leaked out somewhere in

their publication.  A request that a report or comment should not appear is accepted

as such.” In 1980, participation in this agreement was extended to the state-owned

arms company, ARMSCOR, which was given a seat on the liaison committee. 

22 On 12 August 1981 the NPU-police agreement was amended. 

23 In the prior discussions, there appears to have been widespread unease about

the increased powers given to the police. In a circular to members, the NPU

notes that the NPU delegation which negotiated the final agreement included

three editors, and that all were satisfied that the new agreement was the best

possible and in several respects an improvement on the previous one. It notes

that there was strenuous resistance to attempts to compel editors to disclose

names of sources. The circular encourages members to test the agreement, and

reminds them that there is no statutory backing for it. 

24 In 1981 PW Botha made a veiled threat in parliament:

...we have a right to be proud of the large measure of freedom which the press

continues to enjoy here... But I wish to repeat my appeal... Let those who, in

common with myself and the government, value sound working relationships

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 196



between the public, the press and the authorities in South Africa, now offer

their co-operation to help put an end to certain abuses which have become

unbearable and a threat to the nation.

25 In response to the Steyn Commission, the government tabled a Journalists' Bill in

Parliament. It was vehemently opposed by the NPU. After five months of bargaining

between the Minister of the Interior, Chris Heunis and the NPU, government

withdrew the Bill. The proposed Journalists’ Bill would have required all journalists

to be listed on a "roll of journalists".  They would need certain qualifications and

have to pass certain examinations in order to practise.  No one who had been

convicted of "any subversive activity" would be allowed to practise as a journalist.

Black journalists would have been particularly vulnerable.

26 The NPU then agreed to set up a new Media Council, this time with the powers

to reprimand and fine journalists, though not strike them from a register. The

government would formally recognise this body.  Peter McLean, chair of the

NPU, said that the support shown by Afrikaans publishers was decisive in this

compromise.

27 In July 1982, the Registration of Newspapers Amendment Act was passed.  Key

provisions were that the Minister of Internal Affairs could cancel the registration of

newspapers if the publishers did not subject themselves for disciplinary purposes

to the NPU's new media council. However, in February 1983 Minister of Home

Affairs, FW de Klerk, said that the government would keep its promulgation in

abeyance to give the South African Media Council — planned by the NPU and

the Conference of Editors — a chance to prove itself.

28 On 1 November 1983, the South African Media Council was established. The

SABC, the SASJ and MWASA all declined to become members.  At its

November congress, the South African Students Press Union (SASPU) opposed

the establishment of the Council. 

29 On 2 November 1985, emergency regulations were published which effectively

outlawed television coverage of township unrest. Print journalists would only be

allowed to cover these events if they were accredited, and had to be escorted

by the police.

30 On 12 June 1986, a national state of emergency was declared with new regulations

severely limiting the freedom of newspaper journalists and editors as well as

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 197



photographers and radio and television broadcasters. During this time, the govern-

ment, in discussions with the NPU and the Media Council, was attempting to

persuade the mainstream press to submit itself to a revised Media Council code

of conduct in exchange for exemption from the emergency regulations.  Within the

NPU, proprietors were willing to do so, while some editors were not. Consequently,

it informed the government that it could not agree on the proposed changes to

the Media Council constitution.

31 The government’s efforts to tempt the NPU into this agreement were seen –

along with the confidential discussions between government and the NPU – as

part of a strategy to secure the support of mainstream newspapers against the

vigorous alternative press. 

32 On 11 June 1987, the state of emergency was re-imposed. Police powers in this

emergency were substantially augmented. The partially successful attacks on the

media regulations of the 1986 emergency led to restrictions being reintroduced

in the 1987 regulations. 

33 On 22 July 1988, at a meeting called by the Anti-Censorship Action Group and

The Save the Press Campaign, it was agreed that journalists and agencies who

registered in terms of the latest emergency media regulations could be considered

government agents.  

34 On 9 June 1989, the state of emergency was reimposed. Media regulations similar

to those of 1988 were promulgated. They were perceived to be the “application

of prior censorship in its most stringent form."  

V O L U M E 4   C H A P T E R 6   Institutional Hearings: The Media PAGE 198


	Contents
	Chapter 1
	Chapter 2
	Chapter 3
	Chapter 4
	Chapter 5
	Chapter 6
	Chapter 7
	Chapter 8
	Chapter 9
	Chapter 10

