
1

SUPREME COURT OF THE STATE OF NEW YORK 
COUNTY OF NEW YORK 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

MOSDOT SHUVA ISRAEL and BEN ZION 
SUKY, 

Plaintiffs,

- against - 

ILANA DAYAN-ORBACH p/k/a/ ILANA 
DAYAN, KESHET BROADCASTING LTD, THE 
ISRAELI NETWORK, INC. and ISRAELI TV 
COMPANY,

Defendants.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:

Index No. 156173/2014 

Mot. Seq. 0_ 

AFFIDAVIT OF ILANA DAYAN-
ORBACH IN SUPPORT OF THE 
MOTION OF DEFENDANTS 
ILANA DAYAN AND KESHET 
BROADCASTING LTD TO 
DISMISS PLAINTIFFS’ 
COMPLAINT FOR LACK OF IN 
PERSONAM JURISDICTION

ILANA DAYAN-ORBACH, being duly sworn, hereby affirms, based on personal knowledge, 

that the following is true, under penalty of perjury: 

1. I am an investigative journalist and anchorperson for the television program 

Uvda, which is produced and broadcast in Israel for an Israeli audience, and I am one of the 

defendants in this action.

2. I am an Israeli citizen, resident in Shoresh, a small village near Jerusalem.  

3. I was born in Argentina, and immigrated to Israel when I was 6 years old.  After I 

was drafted into the Israeli Defense Forces during the First Lebanon War, I served as producer, 

editor and correspondent for Israel Defense Forces Radio, becoming the first female soldier 

correspondent in its history. 

4. After my Army service I studied law at Tel Aviv University (LL.B) and at Yale 

Law School (LL.M), where I also received my J.S.D. (doctorate in legal studies). 

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 10/15/2014 10:09 PM INDEX NO. 156173/2014

NYSCEF DOC. NO. 30 RECEIVED NYSCEF: 10/15/2014



 2 

 

5. Since 1993, I have been the host and chief investigative reporter of Uvda (“fact” 

in Hebrew), which became known as the leading investigative and current affairs program on 

Israeli television. Analogous to the 60 Minutes program on CBS in the United States, Uvda

offers documentary reports on both domestic and international topics.  Since its founding in 

1993, Uvda and I personally have won virtually every journalistic broadcast award in Israel.  

6. Uvda is broadcast by Keshet Broadcasting Ltd. (“Keshet”), which is one of two 

franchisees on Israel’s Channel 2. Uvda is the longest-running program on Channel 2. Uvda A.D. 

Ltd (a private company) is contractually engaged with Keshet to prepare and produce Uvda.

7. Keshet has no office in New York nor does it have any employees based in New

York.

8. The pieces that are produced for, and appear on Uvda are conceived and broadcast 

for an Israeli audience, in Hebrew, without the preparation of any contemporaneous version in 

English and without English captioning. (In connection with this, I note that the purported – and 

in parts inaccurate and tendentious – transcript annexed to the Complaint was not prepared by 

Keshet, but by what I have been advised is a litigation services company hired by plaintiffs’ 

attorneys.)

9. Each approximately hour-long Uvda program contains usually between one and 

two different investigative or documentary reports, lasting from about 20 minutes to about 45

minutes each.

10. The episode that the above-captioned lawsuit aims at – referred to hereafter 

sometimes as the “Pinto report” – consisted of a single report concerning Israeli Rabbi Yoshiahu

Pinto, who plaintiffs describe as “a scholar and religious leader in the Orthodox Jewish 

community”. Complt. ¶ 2.



 3 

 

11. At the time we commenced work on the report, news media in Israel had reported, 

in mid-February 2014, that the Attorney General of Israel had decided to file an indictment 

against Rabbi Pinto for several severe charges, including bribery, obstruction of justice, police 

corruption, and witness tampering.  Israeli news media reported that the “basic allegations… are 

that Pinto tried to bribe Bracha [a police officer] with $200,000 to get information from him 

about a criminal investigation into the ‘Hazon Yeshaya’ foundation run by Pinto.” See Exhibit A

to this affidavit, http://www.jpost.com/National-News/Rabbi-Pinto-to-be-indicted-for-bribery-

341240.

12. Another news organization reported on February 21, 2014 that “Rabbi Yoshiyahu 

Pinto is suspected of systematically collecting information about senior police officers, 

demanding that some of them be replaced, threatening an officer, offering bribes worth hundreds 

of thousands of dollars and intimidating witnesses, according to a document prosecutors sent to 

Pinto and his wife, Rivka, a few weeks ago.” According to this news report, an attempt to bribe 

Bracha was captured on a recording device. See Exhibit B to this affidavit, 

http://www.haaretz.com/news/national/.premium-1.575555.

13. Notwithstanding that I do not live or work in New York, that Keshet has no office 

or employees in New York, and that virtually all of the work on the report – and the entirety of 

the work that is allegedly defamatory – was undertaken in Israel, the plaintiffs have lodged in 

New York defamation claims against Keshet and me asserting jurisdiction on the theory that 

Keshet and I transact business in New York by reporting on Rabbi Pinto and by supposedly 

distributing the Pinto report in New York, all of which is entirely unfounded.

14. This affidavit is submitted in support of the motion by Keshet and myself to 

dismiss those claims for lack of personal jurisdiction, because the claims asserted do not arise 



 4 

 

from any business that either Keshet or I transact in New York. I address the allegations (mostly 

made on information and belief) that plaintiffs include in a section of their complaint entitled 

“Jurisdiction,” attempting to justify New York Jurisdiction, and demonstrate that the claims do 

not arise from any business that Keshet or I transacted in New York.

15. I did not – contrary to the information and belief allegation in paragraph 15 of the 

complaint – travel to New York in 2013 and 2014 in connection with the Pinto report. No 

interviews were conducted in New York; each and every one of the interviews shown in the 

report was conducted in Israel.  

16. During preparation of the Uvda piece on Rabbi Pinto, I, as well as other 

journalists from the Uvda team, attempted to contact by phone certain individuals in the United 

States and conversed with a few of these individuals mainly to get comments, reactions, and 

responses as to (allegedly defamatory) statements made in Israel and as to research conducted in 

Israel.

17. While I was in Israel, I spoke with Rabbi Pinto, Ben Zion Suky, Pinto’s wife,

Pinto's attorney (Arthur Aidala) and Tomer Shochat when they were in New York and also 

briefly spoke with Detective Eric Patino. With regard to Pinto, Suky and Aidala, in most cases 

they contacted me, in an attempt to pressure me to stop work on the Pinto report and not 

broadcast it. On my part, these calls were made in order to allow Pinto and Suky to comment and 

express their side of the story in accordance with the journalistic duty to allow the subjects of a 

report to respond to statements made about them.

18. Attached as Exhibit C to this affidavit is a transcript of a recording I made of one 

of the phone calls I had with Suky. Suky called me earlier and in this call I was getting back to 

him. This call was made when the program was in an advanced state of production and after 



 5 

 

promos for the show began to air (shortly before the show itself was aired). In this call Suky 

threatens me (and Keshet), stating that that he would sue us in the U.S., drag us into court for 

five years and cause us to spend millions of dollars on legal expenses if we did not suppress the 

program. Translated into English, he said that “you should know that our attorneys told us, “Let 

her do what she wants. We will sue her here in America for a hundred million dollars”…

They watched the promo and they told me… ‘Sue her, we will sue her here,’ they insist on it, the 

lawyers, to sue for a hundred million dollars. They tell me she will take two million dollar[s] out 

of the pocket of… this television show and we’ll hold her here for five years in Court in 

America.” Needless to say, that conversation occurred when I was in Israel, and recording the 

call was both legally permissible and ethically necessary to enable reliable, accurate reporting.

19. With regard to Rabbi Pinto, in various prior conversations with him that did not 

concern the Pinto report, I have never heard him speak in English, and am under the impression 

that he does not speak English.  Moreover, according to Rabbi Pinto’s Wikipedia page, he does 

not in fact speak English. See Exhibit D to this affidavit, http://en.wikipedia.org/wiki/ 

Yoshiyahu_Yosef_Pinto.

20. Three other journalists from the Uvda team worked at various times on the Pinto 

report.  Each of them was (and still is) based in Israel, and the entirety of their work on the report 

was undertaken in Israel. They did not travel to New York in connection with their work on

Uvda and their communication with people from the United States amounts to no more than a 

few emails or short telephone conversations (once again – mainly to ascertain and get responses

to information and claims that arose from investigative work fully performed in Israel).



 6 

 

21. I did not direct any “agents, servants and/or employees” to travel to New York to 

“compil[e] information for the production of” the Pinto report, contrary to paragraph 16 of the 

complaint.

22. The allegations in paragraphs 18-24 and 31-34 of the complaint are inaccurate: 

the season finale of Uvda, containing the Pinto report, was not licensed to, transmitted to,

distributed by or cablecast by The Israeli Network on either Time Warner Cable, Cablevision, or 

the Dish Network, or any other broadcast or cable network in New York.

23. The allegations of paragraphs 26-30 of the complaint, that Keshet licensed or 

caused the Pinto report to be distributed or displayed on the internet in New York on mytvil.com 

or mytvil.net, are false.  There was no such license or intent to distribute the Pinto report on

those websites. Keshet and Uvda have no relationship with Israeli TV, which I believe is a rogue 

website. 

24. As is evident from paragraphs 22 and 23 of this affidavit, Keshet did not attempt 

to obtain, and did not in fact obtain, any revenue in connection with any distribution of the Pinto 

report in New York, contrary to the allegations of paragraph 31 of the complaint. The contract 

between Keshet and the Israeli Network was signed in Israel and it is subject to exclusive Israeli 

law and jurisdiction. The Uvda Pinto report was not, as a matter of fact, aired on any of the

above-mentioned channels, or any other American media outlet.

25. The Pinto report was conceived, created, and edited in Israel, not in New York.

26. Each of the allegedly defamatory statements (see Complt. ¶ 49, 60, and 77) –

whether spoken by myself or some other person – was spoken (and videotaped) in Israel. 

27. I did not visit New York to gather any information on either of the plaintiffs for 

the Pinto report, or cause any persons to do so on my behalf. The Pinto report was never aired 



on any New York cable or broadcast station or on any of the above-mentioned channels (nor on 

any other American media outlet). 

28. Uvda engaged a videographer to obtain visual content of the few locations in New 

York referred to in the Pinto report, which had been referenced in public documents. Of the 53 

minute Pinto report, footage oflocations in New York comprises only a small fraction of the 

program, less than five minutes. Of course, there was nothing defamatory (or even allegedly 

defamatory) in footage of locations in New York, and plaintiffs' defamation claims do not arise 

from that footage. 

29. Each of the television interviews on which the Pinto report was based was 

conducted in Israel. The Pinto report contained a few seconds of a recorded phone call with 

Suky, during which he may have been in New York, but the contents of this call are not alleged 

to have been defamatory. 

30. No interviews for the Pinto report were conducted in New York. Each of the 

persons whose interviews are shown on the program was interviewed and videotaped in Israel. 

31. I declare under penalty of perjury that this is my name, this is my signature and 

the foregoing is true and correct. 

13 October, 2014 
Tel Aviv, Israel 

Certification 

I, Neta Bromberg, Adv., hereby certify that on October 13, 2014, llana Dayan-Orbach appeared 
before me and, after I advised her to tell the truth and that, failing to do so, she would be liable 
for the penalties prescribed by law, she confirmed the veracity of her foregoing affidavit and 
signed it before me. 'T")JJ ,.l1~~,,~ l'"J 

4 27 'OJ:) )1'~1 
6~138 J J~ 

. l n .4 TJl,71J ·n1 

7 



SUPREME COURT OF THE STATE OF NEW YORK 
COUNTY OF NEW YORK 

MOSDOT SHUV A ISRAEL and BEN ZION 
SUKY. 

Plaintiffs, 

- against-

lLANA DAY AN-ORBACH p/k/al lLANA 
DAYAN, KESHETBROADCASTINGLTD, THE: 
ISRAELI NETWORK INC. and ISRAELI TV : 
CO.MPANY. 

Defendants. 

IndexNo.l56173/2014 

Mot. Seq. o_ 

CERTIFICATE OF 
CONFORMITY 

The undersigned does hereby certify that she is an attorney-at-law duly admitted to practice in 

Israel, and is a resident of Israel; that she is a person qualified to make this certificate of 

conformity pursuant to section 2309(c) of the Civil Practice Law and Rules of the State of New 

York; that the foregoing affidavit by Dana Dayan-Orbach, taken before the undersigned, was 

taken in the manner prescribed by the laws ofisrael, being the nation in which it was taken, and 

that it duly conforms with the laws ofisrael and is io all respects valid and effective in Israel. 

Witness my signature this 13 day of October, 2014. 

,,, ,),l1l1,l )1\, 
~ "Or.> )l'~1 

64 


